• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Centralny rejestr umów - nowy projekt ustawy oraz rozporządzenia wykonawczego. Znaczenie projektu dla praktyki działania jsfp. Jak wdrażać nowe rozwiązania? Zadania i wyzwania stojące przed jednostkami dotyczące CRU

Miejsce
Internet
Termin
25 listopada 2025
Czas trwania
09:00 - 13:00
Cena
429/459 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

Cena: 459 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 12 listopada 2025 r. cena wynosi: 429 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Ważne informacje o szkoleniu

Centralny Rejestr Umów Jednostek Sektora Finansów Publicznych to zestawienie informacji o umowach, zawartych przez jednostki tworzące sektor finansów publicznych lub na ich rzecz, które ma być prowadzone w systemie teleinformatycznym. Prace nad jego wprowadzeniem trwają od kilku już lat, a obecny projekt zakłada obowiązywanie rejestru od 2026 r. Na mocy nowelizacji ustawy o finansach publicznych, obowiązek wprowadzania danych do rejestru zostanie nałożony na jednostki sektora finansów publicznych i wdrażany stopniowo w trzech etapach:

  • od 1 stycznia 2026 r. – dla jednostek administracji rządowej,
  • od 1 lipca 2026 r. – dla jednostek samorządu terytorialnego,
  • od 1 stycznia 2027 r. – dla pozostałych jednostek sektora finansów publicznych.
zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Przedstawienie problematyki CRU w świetle udostępniania informacji publicznej.
  • Zdobycie praktycznej wiedzy i wskazówek, pomocnych w przygotowaniu się do wdrożenia CRU w Państwa jednostce. Przegląd procedur i zadań, które powinny zostać przeprowadzone przed jego wprowadzeniem.
  • Wskazanie, kto i w jakim zakresie zostanie objęty tym obowiązkiem.
  • Omówienie odpowiedzialności jsfp, w tym ich kierowników, za właściwe wdrożenie przepisów dotyczących rejestru. Wskazanie zadań dotyczących wdrożenia i realizacji zadań związanych z udostępnieniem i aktualizacją informacji o umowach w poszczególnych podmiotach.
  • Wyjaśnienie, które umowy będą podlegały rejestrowi i na jakich zasadach.
  • Uzyskanie podpowiedzi, które umowy będą obligatoryjne a które zamieszczane dobrowolnie w rejestrze.
  • Przypomnienie istotnych terminów dotyczących wejścia w życie przepisów oraz tych, związanych z przechowywaniem danych w systemie.
zwiń
rozwiń
Program

1. Wprowadzenie Centralnego Rejestru Umów - realizacja zasady jawności życia publicznego. Stan aktualny w jsfp a wewnętrzne rejestry umów podmiotów publicznych.
2. Nowa rola rejestru jako formy udostępniania informacji publicznej.
3. Zakres jednostek objętych nowym obowiązkiem – kogo będzie dotyczył obowiązek?
4. Kto wykonuje zadania udostępnienia i aktualizacji informacji o umowach w poszczególnych podmiotach , umowy zawierane bezpośrednio i umowy zawierane na rzecz jsfp?
5. Zakres umów podlegających rejestracji – warunki, które muszą być spełnione łącznie:
• przedmiot umowy – odniesienie do pojęcia zamówienia,
• próg wartości,
• forma zawarcia.
6. Wartość przedmiotu umowy – w jaki sposób ustalamy w przypadku różnych umów np. w przypadku umów, których wartości nie znamy?
7. Jakich umów nie udostępnia się w CRU? Wyłączenia spod obowiązku ujawnienia.
8. Możliwość dobrowolnego ujawniania umów, niespełniających kryteriów formalnych.
9. Jakie dane o umowach będą ujawniane w rejestrze? Omówienie poszczególnych elementów na gruncie rozporządzenia wykonawczego.
10. Co rozumiemy pod pojęciem umowy?
11. Ograniczenia z art. 5 ustawy o dostępie do informacji publicznej.
12. Możliwość publikowania również danych dodatkowych.
13. Termin na udostępnienie danych lub ich aktualizację.
14. CRU jako system teleinformatyczny. Odpowiedzialność Ministra Finansów za zapewnienie funkcjonowania systemu teleinformatycznego.
15. Zasady zakładania kont dla jednostek.
16. Funkcjonalności systemu teleinformatycznego – projekt rozporządzenia wykonawczego.
17. Okres przechowywania informacji w rejestrze – zasady usuwania danych po upływie określonego czasu.
18. Kto pełni rolę Administratora Danych Osobowych?
19. Jak przygotować jednostkę do wejścia w życie przepisów?
20. Etapy wdrażania CRU w jednostce:
• audyt istniejących umów,
• opracowanie wewnętrznych instrukcji,
• przeszkolenie personelu,
• identyfikacja umów, o których informacje będziemy wpisywać do CRU
• zakładanie kont, nadawanie uprawnień, 
• zaciąganie danych hurtowych.
21. Odpowiedzialność kierownika jsfp – rezygnacja z odpowiedzialności karnej.
22. Dyskusja.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Kierownicy jednostek sektora finansów publicznych, w tym jst i ich jednostek organizacyjnych, skarbnicy, sekretarze, kierownicy wydziałów, w tym organizacyjnych, osoby zajmujące się udzielaniem informacji publicznej, osoby odpowiedzialne za zamieszczanie informacji o umowach w rejestrze umów, radcy prawni, kontrolerzy i audytorzy wewnętrzni, informatycy, inspektorzy ochrony danych osobowych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Radca prawny, ekspert z zakresu prawa administracyjnego, prawa pracy oraz przepisów prawnych dotyczących k.p.a. i e-doręczeń, tworzenia statutów jst, regulaminów pracy, ochrony danych osobowych, procedury rozpatrywania skarg i wniosków, udostępniania danych, dostępu do informacji publicznej, zapewniania dostępności, realizacji zadań własnych i zleconych jst. Doświadczona trenerka, prowadząca od kilkunastu lat szkolenia, podnoszące kwalifikacje pracowników administracji publicznej. Autorka komentarzy i opinii prawnych, wysoko oceniana za fachowość i jasność przekazu przez uczestników szkoleń i kursów.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Magdalena Kubik-Szczerba
Zastępca Dyrektora FRDL POST
tel. 17 862 69 64
magdalena.kubik@frdl.rzeszow.pl
Małgorzata Nieroda
Dyrektor FRDL Podkarpackiego Ośrodka Samorządu Terytorialnego
tel. 17 862 69 64
malgorzata.nieroda@frdl.rzeszow.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 459 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 12 listopada 2025 r. cena wynosi: 429 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

 

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia do 21 listopada 2025 r.