• Zasada rozstrzygania wątpliwości, co do treści normy prawnej, na korzyść strony - czy w praktyce administracyjnej, w postępowaniach I instancji można ją skutecznie zastosować?
• Zasada informowania stron.
• Obowiązek informowania o okolicznościach faktycznych i prawnych - czy nieznajomość prawa szkodzi?
• Zasada budowania zaufania obywatela do władzy publicznej - co oznacza obowiązek kierowania się proporcjonalnością przy załatwianiu spraw?
• Zasada ugodowego załatwiania spraw – jak realizować obowiązek rozstrzygania kwestii spornych między stronami o sprzecznych interesach?
• Zasada rozstrzygania wątpliwości co do stanu faktycznego sprawy na korzyść strony – przykłady.
• Zasada przekonywania (język urzędowy w pismach i decyzjach).
2. Ostateczność, prawomocność, wykonalność decyzji administracyjnej.
3. Strona postępowania administracyjnego - interes prawny a nałożony obowiązek.
4. Pełnomocnictwo a upoważnienie. Forma pełnomocnictwa, konsekwencje udzielonego pełnomocnictwa, pełnomocnictwo substytucyjne, potwierdzanie własnoręczności podpisu (Prawo o notariacie; Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości w sprawie sporządzania niektórych poświadczeń przez organy samorządu terytorialnego i banki; Ustawa o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych). Pełnomocnictwo na piśmie utrwalonym w wersji papierowej lub elektronicznej. Opłaty skarbowe, zwolnienia.
5. Wszczęcie postępowania - czy datą wszczęcia postępowania jest dzień wpływu wniosku czy dzień jego uzupełnienia w przypadku braków formalnych (analiza orzecznictwa). Zawiadomienie o wszczęciu postępowania- elementy redakcyjne.
6. Wniosek złożony mailem - nowy tryb postępowania.
7. Odmowa wszczęcia postępowania - przesłanki (wniosek od osoby nie będącej stroną, „inne uzasadnione przyczyny”).
8. Wezwanie do usunięcia braków pod rygorem pozostawienia sprawy bez rozpoznania - forma zakończenia sprawy w przypadku braku reakcji strony na wezwanie, procedura postępowania w przypadku uzupełnienia braków po terminie wyznaczonym wezwaniem. Możliwość wyznaczenia innych terminów niż 7-dniowe na uzupełnienie braków. Czym się kierować określając długość terminu na uzupełnienie braków?
9. Terminy w postępowaniu administracyjnym!
• Rodzaje terminów (terminy ustawowe a terminy urzędowe; terminy zawite a terminy przedawniające/prekluzyjne; terminy porządkowe/instrukcyjne).
• Możliwość przywracania terminów.
• Sposoby obliczania terminów w dniach, tygodniach, miesiącach i latach.
• Koniec terminu a sobota, niedziela i święto.
10. Zawiadomienie o niezałatwieniu sprawy w terminie - przedłużenie terminu przez organ prowadzący postępowanie. Niezbędne elementy zawiadomienia, ostateczny termin wysłania zawiadomienia o przedłużeniu terminu. Skarga strony na bezczynność organu i jej konsekwencje, odpowiedzialność pracownika za nieterminowe załatwienie sprawy. Bezczynność organu w orzecznictwie.
11. Prawo strony do wniesienia ponaglenia - forma pouczenia, przykłady.
12. Obowiązki organu prowadzącego postępowanie w związku z wniesionym ponagleniem.
13. Obowiązki organu odwoławczego w związku z wniesionym ponagleniem - zmiany wprowadzone ustawą o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców, postanowienia wydawane przez organy odwoławcze. Kiedy ponaglenie zostanie pozostawione bez rozpoznania?
Dzień II.
1. Skuteczne doręczanie w praktyce:
• Obowiązujące zasady doręczeń - doręczanie stronie, doręczanie pełnomocnikowi, doręczanie domownikowi - prawidłowe doręczanie do małżonków, gdy są stronami postępowania.
• Doręczanie do miejsca zamieszkania.
• Doręczanie w siedzibie organu prowadzącego postępowanie.
• Skuteczność doręczenia w każdym innym miejscu, w którym zastanie się adresata (czy pracownik urzędu może skutecznie doręczyć pismo adresatowi „na ulicy”).
• Doręczanie za granicę, doręczanie do organów administracji publicznej krajów UE, doręczanie do „państw trzecich”.
• Doręczenie wydruku pisma w formie elektronicznej, uzyskanego z systemu, odzwierciedlającego treść tego pisma - jego skuteczność. Wydruk z systemu jako dokument urzędowy.
2. „Podwójne awizo” / fikcja doręczenia/ - na czym polega? Jak obliczyć termin do wniesienia odwołania przy „fikcyjnym doręczeniu”? Kiedy decyzja staje się ostateczna, a kiedy prawomocna przy „podwójnym awizo”?
3. Ustawa o doręczeniach elektronicznych:
• Nowe zasady doręczania przez podmioty publiczne:
- Korespondencji wymagającej uzyskania potwierdzenia jej nadania lub odbioru z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (PURDE).
- Korespondencji wymagającej uzyskania potwierdzenia jej nadania lub odbioru z wykorzystaniem publicznej usługi hybrydowej (PUH).
• Baza adresów do doręczeń elektronicznych - nowy rejestr publiczny, zakres przetwarzanych danych w bazie (w tym danych osobowych), dostęp do bazy.
• Adres do doręczeń elektronicznych i skrzynka doręczeń - jakie podmioty są zobowiązane do ich posiadania (aktualne terminy), nowe obowiązki JST i ich jednostek organizacyjnych.
• Administrator skrzynki doręczeń - nowa funkcja w urzędach administracji publicznej.
• Świadczenie usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego i publicznej usługi hybrydowej:
- Rola i zadania operatora wyznaczonego - doręczenia korespondencji do podmiotu publicznego.
- Doręczanie korespondencji do podmiotu niepublicznego.
- Koszty (cennik Poczty Polskiej).
- Wyłączenia stosowania usługi hybrydowej.
- Zmiany w KPA wprowadzane ustawą o doręczeniach elektronicznych - nowe terminy stosowania.
- Doręczanie przez ePUAP a e-Doręczenia wg nowych zasad - różnice.
- e- PUAP - do kiedy?
4. Potwierdzanie za zgodność z oryginałem na potrzeby prowadzonych postępowań - upoważnianie pracowników prowadzących postępowanie do tych czynności, opłaty skarbowe. Analiza interpretacji indywidualnej organu podatkowego w sprawie opłaty skarbowej za czynności wynikające z art. 76a KPA.
5. Decyzja o umorzeniu postępowania jako decyzja proceduralna - kiedy postępowanie staje się bezprzedmiotowe?
6. Zawiadomienie strony o możliwości wypowiedzenia się co do zebranych dowodów - (art.10) - obowiązkowe elementy zawiadomienia (obowiązek powiadomienia o możliwości wydania decyzji niezgodnej z żądaniem strony, w jaki sposób wskazać przesłanki zależne od strony, które nie zostały na dzień wysłania zawiadomienia spełnione lub wykazane, co mogłoby skutkować wydaniem decyzji niezgodnej z żądaniem strony).
7. Decyzja administracyjna:
• Elementy niezbędne określone przez KPA oraz składniki dodatkowe, wynikające z przepisów szczególnych.
• Uzasadnienie faktyczne i prawne decyzji (redakcja, język).
• Pouczenia - dane osobowe stron postępowania.
• Błędy w decyzjach i ich prostowanie.
8. Zrzeczenie się prawa do wniesienia odwołania i jego skutki:
• Uprawnienie stron postępowania administracyjnego, formuła pouczenia w decyzji administracyjnej.
• Czy oświadczenie o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania można złożyć w dniu odbioru decyzji, czy będzie ono skuteczne?
• Czy można takie oświadczenie wycofać, czy wycofanie takiego oświadczenia będzie skuteczne?
• Czy strona ma także prawo do zrzeczenia się prawa do wniesienia zażalenia na postanowienie?
9. Tryby nadzwyczajne - informacje podstawowe:
• Wznowienie postępowania.
• Przesłanki, procedura postępowania „wznowieniowego”, odmowa wznowienia postępowania w drodze postanowienia; decyzje po zakończeniu postępowania „wznowieniowego”.
• Uchylenie lub zmiana decyzji ostatecznej – przesłanki, zmiana decyzji w przypadku, gdy strona „nabyła prawo”, zmiana decyzji w przypadku, gdy strona „nie nabyła prawa” (znaczenie pojęć).
• Stwierdzenie nieważności decyzji – przesłanki.
• Wygaśnięcie decyzji - przesłanki zastosowania instytucji wygaśnięcia decyzji administracyjnej.
10. Udostępnianie akt postępowań administracyjnych w oparciu o:
• K.p.a.
• Przepisy ustawy o dostępie do informacji publicznej.
11. Realizacja obowiązku informacyjnego przez administratora w postępowaniu administracyjnym w oparciu o regulacje wprowadzone przez RODO.