• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Inwentaryzacja aktywów i pasywów w samorządowych jednostkach organizacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem majątku trwałego

Miejsce
Szczecin
Termin
21 listopada 2025
Czas trwania
10:00 - 14:00
Cena
520 zł
Ważne informacje o szkoleniu

Na spotkaniu przedstawimy cel, metody i terminy inwentaryzacji aktywów i pasywów jednostki. Szczegółowo omówimy procedurę inwentaryzacyjną ze szczególnym uwzględnieniem najczęściej pojawiających się nieprawidłowości. Omówimy indywidualne problemy uczestników związane z procedurą inwentaryzacyjną.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Przygotowanie merytoryczne do prawidłowego, rzetelnego i zgodnego z prawem przeprowadzenia inwentaryzacji.
  • Uzupełnienie wiedzy dot. metod przeprowadzenia inwentaryzacji, terminów oraz prowadzonej dokumentacji.
  • Uzyskanie praktycznych wskazówek, jak skutecznie i szybko wykryć nieprawidłowości w inwentaryzacji, szczególnie w spisie z natury.
zwiń
rozwiń
Program
  1. Zasady i terminy inwentaryzacji:
  • przedmiot i zakres inwentaryzacji;
  • metody i terminy inwentaryzacji;
  • organizacja, przebieg, rozliczenie i wykorzystanie wyników inwentaryzacji;
  • instrukcja inwentaryzacyjna.
  1. Inwentaryzacja w drodze spisu z natury:
  • zakres rzeczowy;
  • czynności przygotowawcze w tym przygotowanie pól spisowych;
  • arkusze spisu z natury i dopuszczalne uproszczenia w tym zakresie;
  • przebieg spisu z natury w podziale na czynności spisowe i pozostałe ze szczególnym omówieniem dopuszczalnych terminów;
  • spis z natury składników niskocennych – obowiązek czy uprawnienie?
  • spis z natury w jednostkach obsługiwanych – obowiązki jednostki obsługującej i obsługiwanej.
  1. Inwentaryzacja metodą potwierdzenia salda:
  • zakres rzeczowy;
  • technika uzgadniania sald środków pieniężnych w bankach oraz należności;
  • technika uzgadniania sald środków trwałych użytkowanych przez inną jednostkę;
  • terminy realizacji.
  1. Inwentaryzacja metodą weryfikacji:
  • zakres rzeczowy;
  • terminy realizacji;
  • dokumentacja poświadczająca dokonanie weryfikacji aktywów i pasywów jednostki.
  1. Inwentaryzacja zbiorów bibliotecznych w jednostkach oświatowych i bibliotekach (instytucjach kultury):
  • ewidencja księgowa na koncie bilansowym „014 zbiory biblioteczne”;
  • skontrum;
  • ewidencja i rozliczenie różnic inwentaryzacyjnych w księgach rachunkowych.
  1. Różnice inwentaryzacyjne:
  • ustalenie różnic inwentaryzacyjnych;
  • ewidencja i rozliczenie różnic inwentaryzacyjnych w księgach rachunkowych.
  1. Odpowiedzialność za przeprowadzenie inwentaryzacji:
  • odpowiedzialność kierownika jednostki;
  • odpowiedzialność pracownika;
  • rozliczenie osób materialnie odpowiedzialnych.
  1. Dokumentacja inwentaryzacyjna.
  2. Omówienie najczęściej występujących nieprawidłowości w zakresie inwentaryzacji na podstawie protokołów kontroli NIK i RIO.
zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy działów księgowości w jednostkach budżetowych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Pracownik samorządowy, praktyk. Z rachunkowością budżetową i finansami publicznymi związana od 1999 r. Posiada certyfikat uprawniający do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz zdany egzamin dla kandydatów na członków rad nadzorczych spółek z udziałem Skarbu Państwa i jst. Doświadczony szkoleniowiec z zakresu rachunkowości, sprawozdawczości i gospodarki finansowej jsfp.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Hotel Campanile w Szczecinie

ul. Wyszyńskiego 30

Koordynatorzy
Elżbieta Silny
Koordynator ds. Szkoleń i Forów
tel. 725 302 313
elsilny@frdl.szczecin.pl
Informacje dodatkowe

Szkolenie będziemy realizowali w formie stacjonarnej. Miejsce: Szczecin, Hotel Campanile, ul. Wyszyńskiego 30

Cena: 520 zł netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Członkowie Forum księgowych – 90 zł netto/os

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 19 listopada 2025 r. na adres: centrum@frdl.szczecin.pl