• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Sprawdzanie, monitorowanie i kontrola prawidłowości wykorzystania środków finansowych przyznanych przez psz w ramach pomocy dotyczącej tzw. ‘TARCZY ANTYKRYZYSOWEJ’ – warsztaty praktyczne.Organizacja, problemy, błędy, przypadki szczególne, przewidywane trudności

Cele i korzyści

- przedstawienie przyjętych rozwiązań organizacyjnych i prawnych;
- omówienie elementów mogących stwarzać problemy interpretacyjne;
- przedstawienie nowych elementów regulacji;
- przedstawienie praktycznych zagadnień związanych ze stosowaniem przepisów

zwiń
rozwiń
Program

1. Zagadnienia wstępne
a) obowiązujące regulacje prawne
- ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych;
- ustawa z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw
- ustawa z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2”
- ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
b) definicje ustawowe
- omówienie definicji ustawowych
c) organy kontroli
- Prezes Rady Ministrów
- Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów
- Minister, kierownik urzędu centralnego
- Wojewoda
- Organy administracji zespolonej i niezespolonej
2. Praktyczne aspekty kontroli – zagadnienia podstawowe
a) Nadzór
- Wzajemne relacje pomiędzy nadzorem i kontrolą
- Katalog uczestników postępowania kontrolnego
b) Kontrola
- Omówienie standardów kontroli w administracji rządowej
c) Monitoring
d) Czynności sprawdzające
e) Uczestnicy postępowania kontrolnego
- Wzajemne relacje pomiędzy ustawa i standardami
f) Standardy kontroli w administracji
g)Rodzaje kontroli:
+ Kryterium sposobu inicjowania kontroli
+ Kryterium relacji czasowej do zagadnienia kontrolowanego
- kontrola uprzednia
- kontrola bieżąca
- kontrola następcza
+ Kryterium zakresu kontroli
- kontrola kompleksowa
- kontrola problemowa
- kontrola doraźna
- kontrola sprawdzająca
h) Cztery „złote” kryteria kontroli
- legalność
- gospodarność
- celowość
- rzetelność
3. Zakres sprawdzenia, monitoringu, kontroli
a) Dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń pracowników
- zakres podmiotowy
- zakres przedmiotowy
- warunki udzielenia dofinansowania
- okres finansowania
- warunki formalne
- odpowiedzialność przedsiębiorcy
b) Dofinansowanie części kosztów prowadzenia działalności gospodarczej
- zakres podmiotowy
- zakres przedmiotowy
- warunki udzielenia dofinansowania
- okres finansowania
- warunki formalne
- odpowiedzialność przedsiębiorcy
c) Jednorazowe pożyczki na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy
- zakres podmiotowy
- zakres przedmiotowy
- organ właściwy
- moment składania wniosku
- wysokość pożyczki i oprocentowanie
- okres spłaty pożyczki
- umorzenie pożyczki
- dochodzenie roszczeń
d) Dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń pracowników organizacji pozarządowych i innych podmiotów o których mowa w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
- zakres podmiotowy
- zakres przedmiotowy
- warunki udzielenia dofinansowania
- okres finansowania
- warunki formalne
- odpowiedzialność przedsiębiorcy
e) Zmiana indywidualnych warunków realizacji usług i instrumentów rynku pracy oraz innych form wsparcia realizowanych na podstawie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
- zakres podmiotowy
- zakres przedmiotowy
- tryb zmian
- forma zmian
- zakres zmian
4. Formy, sprawdzenia, monitoringu, kontroli
a) kontrola bezpośrednia
- kontrola z wizytą u beneficjenta środków
- zasady utrzymania bezpieczeństwa
- środki zapobiegawcze
b) kontrola pośrednia
- kontrola w siedzibie organu
- zasady utrzymania bezpieczeństwa
- środki zapobiegawcze
c) kontrola on-line
- tryb i forma żądania dokumentów on-line
- zasady przekazania dokumentów on-line
- zasady komunikacji
- zasady potwierdzania dokumentów
- sposoby wykorzystania narzędzi z zastosowaniem Internetu
- źródła wiedzy i informacji on-line
- weryfikacja dokumentów
5. Dokumentacja formalna kontroli
a) pojęcie dokumentu
- dokument pisemny
- dokument elektroniczny
b) tryb i forma przekazywania dokumentów
- przesyłka „klasyczna”
- forma elektroniczna
- rozumienie trybu „na żądanie”
c) forma potwierdzania odbioru
- poczta
- potwierdzenie elektroniczne
d) rodzaje podpisów
- podpis własnoręczny
- podpis własnoręczny złożony elektronicznie
- podpis elektroniczny
- podpis weryfikowany profilem zaufanym
- podpis osobisty
6. Zasady postępowania kontrolnego
a) Grupy zasad postępowania kontrolnego
- Przedstawienie i omówienie poszczególnych zasad prowadzenia kontroli
b) Podstawowe zasady postępowania kontrolnego:
+ zasada podmiotowości
+ zasada planowości
+ zasada bezstronności i obiektywizmu
+ zasada pisemności
+ zasada jawności
+ zasada prawdy obiektywnej
+ zasada kontradyktoryjności
+ zasada minimalizowania dolegliwości czynności kontrolnych
7. Tryby przeprowadzania kontroli
a) Tryb zwykły
- Omówienie trybu zwykłego
- Plan kontroli
- zarządzenie kontroli
- program kontroli
- dokumenty związane z rozpoczęciem kontroli
- czynności kontrolne
- postępowanie dowodowe
- ustalenie stanu faktycznego
- projekt wystąpienia pokontrolnego
- wystąpienie pokontrolne
b) Tryb uproszczony
- dopuszczalność trybu uproszczonego
- zarządzenie kontroli
- dokumenty związane z rozpoczęciem kontroli
- czynności kontrolne
- postępowanie dowodowe
- ustalenie stanu faktycznego
- sprawozdanie z kontroli
8. Akta kontroli
a) akta kontroli
- katalog akt kontroli
b) sporządzanie akt kontroli
- zasady dokumentowania kontroli
c) prowadzenie akt kontroli
- dokumentowanie czynności kontrolnych
d) prawo wglądu do akt kontroli i sposób ich udostępniania
- prawo do wglądu w akta kontroli
- sposób udostępniania akt
e) Informacje o wynikach kontroli
- wystąpienie pokontrolne / sprawozdanie z kontroli
9. Kontrolujący
a) definicja kontrolującego
- kto kontroluje
- zespół kontrolny
- kontrolujący on-line
b) upoważnienie
- zakres upoważnienia
- forma upoważnienia
c) obowiązki kontrolującego
- obowiązek przedstawienia upoważnienia
- obowiązek przedstawienia zakresu kontroli
- obowiązek bieżącej informacji
d) odpowiedzialność kontrolującego
-odpowiedzialność kontrolującego za rzetelność przeprowadzenia kontroli
10. Podsumowanie  
a) omówienie elementów zgłoszonych przez uczestników konferencji
b) podsumowanie

zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy Publicznych Służb Zatrudnienia.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Doktor nauk prawnych. Ekspert polskiego i międzynarodowego prawa pracy oraz zabezpieczenia społecznego. Specjalista z zakresu bezrobocia i polityki społecznej. Doradca rynku pracy. Uczestnik wielu projektów polskich i międzynarodowych dotyczących zagadnień zatrudnienia i przeciwdziałania bezrobociu (w tym: ILO, PHARE, SPO RZL, PO KL). Uczestnik prac m.in. nad Konwencją № 181 Międzynarodowej Organizacji Pracy o prywatnych agencjach zatrudnienia. Negocjator układów zbiorowych pracy (z uprawnieniami Związków Pracodawców Królestwa Holandii).Praktyk, trener (z licencją MPiPS oraz MOP) i wykładowca akademicki z ponad 25-letnim doświadczeniem. Przeprowadził ponad 2.500 szkoleń dla PSZ, organów administracji, pracodawców oraz innych podmiotów. Były pracownik PSZ, z praktyką w urzędach pracy Królestwa Holandii. Koordynator i gł. trener drugiej edycji szkoleń dla organizatorów szkoleń i trenerów PSZ z ramienia Biura Projektu Międzynarodowej Organizacji Pracy. Były koordynator regionalnego ośrodka szkoleniowego Biura Projektu Międzynarodowej Organizacji Pracy. Doradca oraz konsultant (były i obecny) m.in: b. Krajowego Urzędu Pracy, MPiPS, b. Konfederacji Pracodawców Polskich, Państwowej Inspekcji Pracy, Gdańskiego Związku Pracodawców, organów administracji. Autor kilkunastu książek, komentarzy i podręczników oraz ponad 100 artykułów dotyczących zagadnień z zakresu prawa, przeciwdziałania bezrobociu oraz funkcjonowania służb zatrudnienia. Stały współpracownik wielu polskich i zagranicznych (m.in. Holandia, Niemcy, Francja, Wlk. Brytania, Włochy) instytucji doradczych i konsultingowych.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.
Cena zawiera: udział w profesjonalnym szkoleniu on-line, materiały szkoleniowe przekazane w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia, możliwość konsultacji z trenerem.
Dokonanie zgłoszenia na szkolenie jest równoznaczne z zapoznaniem się i zaakceptowaniem regulaminu szkoleń FRDL.
Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na trzy dni robocze przed terminem będzie równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za to szkolenie. Płatność należy uregulować przelewem po szkoleniu.

ZGŁOSZENIA:
Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać mailem na adres: frdl-pc@frdl.bialystok.pl, faksem lub poprzez formularz zgłoszenia na www.frdl.bialystok.pl do 17 sierpnia 2020 r