Zakres merytoryczny
Szkolenia i doradztwo dla pracowników systemu wspomaganiach pracy szkoły oraz trenerów współpracujących z instytucjami wspomagania pracy szkoły z wybranej przez uczestnika kompetencji kluczowej - do wyboru przez uczestnika projektu 1 z 5 kompetencji kluczowych:
- kompetencje cyfrowe (TIK) https://www.ore.edu.pl/2016/09/wspomaganie-szkol-w-wykorzystywaniu-narzedzi-technologii-informacyjno-komunikacyjnych-w-nauczaniu-uczeniu-sie/
- kompetencje matematyczno - przyrodnicze https://www.ore.edu.pl/2016/09/wspomaganie-szkol-w-rozwoju-kompetencji-matematyczno-przyrodniczych-uczniow/
- umiejętności porozumiewania się w językach obcych https://www.ore.edu.pl/2016/09/wspomaganie-szkol-w-rozwoju-kompetencji-uczniow-porozumiewanie-w-jezykach-obcych/
- postawy – innowacyjność, kreatywność i praca zespołowa https://www.ore.edu.pl/2016/09/wspomaganie-szkol-w-ksztaltowaniu-kompetencji-innowacyjnosci-kreatywnosci-pracy-zespolowej-uczniow/
- umiejętności uczenia się – nauczanie eksperymentalne i doświadczanie https://www.ore.edu.pl/2016/09/wspomaganie-szkol-w-nauczaniu-poprzez-eksperymentowanie-doswiadczanie-i-inne-metody-aktywizujace-uczniow/
LUB
- - wspomaganie przedszkoli w rozwoju kompetencji kluczowych https://www.ore.edu.pl/2016/09/wspomaganie-przedszkoli-w-ksztaltowaniu-kompetencji-kluczowych-dzieci-w-wieku-przedszkolnym/.
Tematy modułów (kompetencje 1-5):
Moduł I. Wspomaganie pracy szkoły – wprowadzenie do szkolenia.
Moduł II. Rozwój kompetencji kluczowych w procesie edukacji.
Moduł III. Proces uczenia się i jego uwarunkowania.
Moduł IV. Kształtowanie umiejętności uczenia się na I etapie edukacyjnym.
Moduł V. Nauczanie/uczenie się problemowe, eksperymenty i doświadczenia.
Moduł VI. Metody aktywizujące w nauczaniu/uczeniu się.
Moduł VII. Uczenie przez zabawę i aktywność ruchową.
Moduł VIII. Projekt edukacyjny jako metoda integrująca wiedzę i ucząca współpracy.
Moduł IX. Ocenianie kształtujące jako strategia wspierająca rozwój ucznia i jego autonomię w procesie uczenia się.
Moduł X. Wspomaganie pracy szkoły w rozwoju umiejętności uczenia się – podstawy wprowadzania zmiany.
Moduł XI. Planowanie rozwoju zawodowego uczestników szkolenia w zakresie wspomagania szkół
Lub w ramach kompetencji Wspomaganie przedszkoli:
Moduł I. Wspomaganie pracy przedszkola – wprowadzenie do szkolenia.
Moduł II. Rozwój kompetencji kluczowych w procesie edukacji.
Moduł III. Przedszkole jako organizacja ucząca się – czynniki warunkujące rozwój kompetencji kluczowych dzieci w wieku przedszkolnym.
Moduł IV. Rozwijanie kompetencji kluczowych w wychowaniu przedszkolnym.
Moduł V. Proces uczenia się a rozwój kompetencji kluczowych.
Moduł VI. Metody i techniki pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym w obszarze rozwijania kompetencji kluczowych.
Moduł VII. Wspomaganie pracy przedszkola w kształtowaniu kompetencji kluczowych dzieci – wprowadzanie zmiany.
Moduł VIII. Planowanie rozwoju zawodowego uczestników szkolenia w zakresie wspomagania przedszkoli.