• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Elektroniczne księgi wieczyste jako skuteczne narzędzie realizacji zadań administracji publicznej

online
Ważne informacje o szkoleniu
  • Księgi wieczyste są nieocenionym, ale i niedocenianym narzędziem pracy organów administracji publicznej. Znajdują one szerokie zastosowanie w realizacji zadań z zakresu: wymiaru podatków i udzielania ulg w spłacie, windykacji i egzekucji należności budżetowych, urbanistyki i administracji budowlanej, geodezji, inwestycji, ochrony zabytków czy nabywania spadków.
  • Forma prowadzenia ksiąg wieczystych nie jest czytelna i wymaga bliższego poznania struktury poszczególnych działów ksiąg wieczystych.
  • Sprawne poruszanie się po ich zapisach daje duże możliwości pozyskiwania informacji i realizacji działań związanych z zabezpieczaniem i dochodzeniem należności.
  • Proponujemy Państwu udział w szkoleniu, które przygotuje uczestników do sprawnego przeglądania ksiąg wieczystych i uzyskiwania niezbędnych informacji na potrzeby wszelakich prowadzonych spraw urzędowych ze szczególnym uwzględnieniem elektronicznych ksiąg wieczystych.
zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Nabycie umiejętności sprawnego i skutecznego posługiwania się elektronicznymi księgami wieczystymi oraz praktycznego sposobu odczytywania niezbędnych informacji w nich zapisanych.
  • Wskazanie sposobów wykorzystania danych zawartych w księgach wieczystych do realizacji zadań z zakresu administracji publicznej ze szczególnym naciskiem na windykację i egzekucję należności budżetowych.
  • Omówienie tematyki postępowania wieczystoksięgowego i wykorzystania ksiąg wieczystych w obsłudze spraw urzędowych (administracyjnych).
  • Prezentacja praktycznych problemów i zagrożeń związanych z wpisami dokonywanymi w księgach wieczystych.
  • Poświęcenie szczególnej uwagi hipotece i temu jak skutecznie pozbyć się wpisu hipotecznego.
  • Otrzymanie wzorów wypełnionych dokumentów: wniosku KW-WPIS o dokonanie wpisu w księdze wieczystej (hipoteka przymusowa), decyzji o zabezpieczeniu należności przed terminem płatności oraz wniosku o jej wykonanie, wniosku EKW-U1A o nieograniczony w czasie dostęp do elektronicznych ksiąg wieczystych, zaświadczenie ZAS-HZU będące podstawą do wykreślenia hipoteki, promesy (oświadczenie woli) dotyczącej wyrażenia zgody na wykreślenie hipoteki.
zwiń
rozwiń
Program

 Część Pierwsza. Jak czytać księgi wieczyste?

  1. Pojęcie ksiąg wieczystych. Czym są i jakie cechy posiadają księgi wieczyste?
  2. Funkcje ksiąg wieczystych. Do czego służą księgi wieczyste?:
  • Niezbędne narzędzie w obrocie nieruchomościami pomiędzy podmiotami prawa cywilnego.
  • Narzędzie skutecznego dochodzenia należności przez jednostki administracji publicznej.
  1. Forma ksiąg wieczystych. Jak zbudowane są księgi wieczyste?
  2. Wpis i wzmianka jako istotne elementy postępowania wieczystoksięgowego:
  • Jak przebiega postępowanie wieczystoksięgowe?
  • Opłaty sądowe.
  • Wniosek KW-WPIS.
  • Zawiadomienie o dokonaniu wpisu, postanowienie o oddaleniu wniosku, postępowanie skargowe.
  1. Jawność ksiąg wieczystych w świetle przepisów RODO.
  2. Rękojmia wiary publicznej ksiąg wieczystych jako podstawowa zasada prowadzenia ksiąg wieczystych.
  3. Centralna Informacja Ksiąg Wieczystych. Jak uzyskać dostęp i jakie niesie korzyści?
  4. Struktura działów ksiąg wieczystych i informacje w nich zawarte:
  • Dział I. Oznaczenie nieruchomości i spis praw związanych z własnością.
  • Dział II. Własność.
  • Dział III. Prawa roszczenia i ograniczenia.
  • Dział IV. Hipoteka.

Część druga. Jak korzystać z ksiąg wieczystych?

  1. Elektroniczne księgi wieczyste. Jak ułatwiają pozyskiwanie i wymianę informacji?
  2. Wyszukiwanie ksiąg wieczystych - nieograniczony w czasie dostęp do pełnej wersji elektronicznych ksiąg wieczystych.
  3. Uzgadnianie treści księgi wieczystej z rzeczywistym stanem prawnym:
  • Kiedy sytuacja wymaga uzgodnienia?
  • Jak dokonać uzgodnienia?
  • Koszty i konsekwencje uzgodnienia.
  1. Księgi wieczyste jako narzędzie realizacji zadań administracji publicznej:
  • Obsługa zobowiązań podatkowych.
  • Dochodzenie należności publicznoprawnych.
  • Dochodzenie należności cywilnoprawnych.
  • Gospodarka nieruchomościami.
  • Inwestycje miejskie.
  • Administracja budowlana.
  • Konserwacja zabytków.
  1. Hipoteka. Jak skutecznie zabezpieczyć należności budżetowe hipoteką i jak pozbyć się hipoteki?
  2. Jak wyszukiwać potrzebne informacje w księgach wieczystych?
  3. Ćwiczenia praktyczne w czytaniu ksiąg wieczystych. Odczytywanie i analiza danych zawartych w księgach wieczystych oraz ich praktyczne wykorzystanie.
zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy administracji samorządowej zajmujący się regulowaniem stanu prawnego nieruchomości, gospodarką nieruchomościami, pracownicy wydziału planowania przestrzennego i inwestycji, działu windykacji, zarządcy nieruchomości, pośrednicy w obrocie nieruchomościami.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Główny specjalista w referacie ds. kontroli podatkowej i windykacji zaawansowanej Urzędu Miasta Szczecin, doświadczony szkoleniowiec w zakresie ksiąg wieczystych i zabezpieczania należności, autor publikacji naukowych na temat zabezpieczania należności, windykacji i egzekucji administracyjnej

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 389 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać na frdl-pc@frdl.bialystok.pl do 17 lipca 2023 r.

Zgłoszenie na szkolenie musi zostać potwierdzone przesłaniem do Ośrodka karty zgłoszenia. Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na trzy dni robocze przed terminem jest równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za szkolenie niezależnie od przyczyny rezygnacji. Płatność należy uregulować przelewem na podstawie wystawionej i przesłanej FV.