
Sygn. akt III C 2/18

WYROK 

W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Dnia 2 grudnia 2021 r.

Sąd Okręgowy w Warszawie III Wydział Cywilny w składzie następującym:

Przewodniczący: Sędzia del. Ewa Uchman

po rozpoznaniu w dniu 2 grudnia 2021 r. w Warszawie na posiedzeniu niejawnym

sprawy

z powództwa Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej w Warszawie

przeciwko  Telewizji Polskiej S.A. z siedzibą w Warszawie

o ochronę dóbr osobistych

1.   zobowiązuje pozwaną Telewizję Polską S.A. z siedzibą w Warszawie do opublikowania na

własny koszt, w terminie 14 (czternastu) dni od uprawomocnienia się niniejszego wyroku,

na  stronie  internetowej  pozwanej,  w zakładce  zawierającej  materiały  dotyczące  serwisu

„Wiadomości”  (http://wiadomości.tvp.pl/ lub  w  razie  zmiany  adresu  strony,  na  stronie

aktualnej w dacie publikacji), w czarnej ramce o rozmiarze nie mniejszym niż 400 pikseli x

380 pikseli, na białym tle, czarną pogrubioną czcionką Times New Roman 12 i co najmniej

pojedynczą  interlinią  (zgodnie  z  formatowaniem  programu  Microsoft  Word),  wraz  z

wyróżnionym tytułem zapisanym grubą czcionką w kolorze czerwonym, bez zastosowania

jakichkolwiek działań zmniejszających rangę, powagę lub czytelność tekstu, w górnej części

wyżej  wymienionej  strony,  bezpośrednio  pod  menu  nawigacyjnym  i  główną  ramką

zawierającą logo „Wiadomości”, a ponad listą materiałów prasowych, opublikowanych na

tej stronie, w formie trwale widocznej (tj. nie w formie rozwijających się lub zmieniających

pasków/elementów) i czytelnej, w tym w żadnej części nieprzysłoniętej innymi elementami

oraz  utrzymywanie  na  niej  nieprzerwanie  przez  okres  30  (trzydziestu)  dni  od  dnia

opublikowania, oświadczenia następującej treści:

„PRZEPROSINY



Telewizja  Polska  S.A.  przeprasza  Fundację  Rozwoju  Demokracji  Lokalnej  za  to,  że  w

wyemitowanych na antenie TVP1 wydaniach „Wiadomości” o godz. 19.30 w dniach 24, 25

października  2016  r.,  a  także  27  listopada  2016  r.  materiałach,  zamieszczone  zostały

nieprawdziwe  i  dyskredytujące  informacje,  poddające  w  wątpliwość  prawidłowość

działania Fundacji. 

Telewizja  Polska  S.A.  oświadcza,  że  informacja  o  rzekomym  pozyskiwaniu  środków

publicznych  w  wyniku  przychylności  ze  strony  polityków  była  nieuprawniona.  Nie  jest

bowiem prawdą, że Fundacja była szczególnie wspierana przez polityków powiązanych z

obozem  władzy  PO  –  PSL,  natomiast  prawdą  jest,  że  liczba  zleconych  projektów  nie

zależała od tego, które ugrupowanie polityczne aktualnie sprawowało władzę. 

Nie  była  też  prawdziwa  informacja  o  rzekomo  niewłaściwym  sposobie  wydatkowania

pozyskanych  przez  Fundację  środków  ze  względu  na  wysokie  koszty  wynagrodzeń

przewidziane  w  budżecie  Fundacji,  gdyż  statutowa  działalność  Fundacji  polega  na

prowadzeniu szkoleń i stąd uzasadnione jest przeznaczanie dużej części tych środków na

wynagrodzenia dla osób prowadzących szkolenia.

Nie  jest  nadto  prawdą,  że  działalność  podejmowana przez  Fundację  jest  nieistotna  dla

interesu  publicznego,  albowiem  Fundacja  jest  jedną  z  największych  pozarządowych

organizacji szkoleniowo – doradczych, wspierających rozwój samorządności w Polsce od

ponad 28 lat.

Niniejsze oświadczenie zostało opublikowane w wyniku przegranego procesu sądowego.

Telewizja Polska S.A.”

2. zobowiązuje pozwaną Telewizję Polską S.A. z siedzibą w Warszawie do wyemitowania, 3

(trzy) razy,  w odstępach nie dłuższych niż 7 (siedem) dni, nie później  niż bezpośrednio

przed najbliższym po uprawomocnieniu się niniejszego wyroku lub w kolejnym wydaniu

„Wiadomości” o godz. 19.30 w taki sposób, aby oświadczenie pojawiło się jako pierwsza

informacja spotu zawierającego oświadczenie o następującej treści:  

„PRZEPROSINY

Telewizja  Polska  S.A.  przeprasza  Fundację  Rozwoju  Demokracji  Lokalnej  za  to,  że  w

wyemitowanych  na  antenie  TVP1  wydaniach  „Wiadomości”  zamieszczone  zostały

nieprawdziwe  i  dyskredytujące  informacje,  poddające  w  wątpliwość  prawidłowość

działania Fundacji i umniejszające jej renomę.

Telewizja Polska S.A. oświadcza, że:



 informacja o rzekomym pozyskiwaniu środków publicznych w wyniku jakiejkolwiek

przychylności ze strony polityków była nieuprawniona;

 wszelkie  środki  publiczne  pozyskiwane  przez  Fundację  nie  stanowiły  nagrody,

albowiem  były  one  świadczone  na  rzecz  Fundacji  w  związku  z  realizacją

konkretnych zadań publicznych;

 struktura wydatkowania pozyskiwanych przez Fundację środków jest prawidłowa i

odpowiada edukacyjnemu charakterowi statutowej działalności Fundacji;

 Fundacja  realizuje  istotny  interes  publiczny,  albowiem jest  jedną z  największych

pozarządowych  organizacji  szkoleniowo  –  doradczych,  wspierających  rozwój

samorządności w Polsce od ponad 28 lat.

Niniejsze oświadczenie zostało opublikowane w wyniku przegranego procesu sądowego.

Telewizja Polska S.A.”

- przy czym emisja przeprosin powinna nastąpić jako transmisja głosowa, polegająca na odczytaniu

przez  prowadzącego  danego  dnia  wydanie  „Wiadomości”  dziennikarza,  treści  wskazanych

przeprosin,  w sposób  płynny  i  zrozumiały,  uwzględniający  interpunkcję  zawartą  w  tekście,  na

poziomie głośności odpowiadającym głośności całego wydania tego programu, zaś w trakcie emisji

głosowej  transmitowany  winien  być  także  obraz  w  postaci  białej  planszy,  zawierającej  treść

przeprosin, zapisanych czarną pogrubioną czcionką w największym możliwy rozmiarze, który nie

wpłynie  jednocześnie  negatywnie  na możliwość  zapoznania  się  z  pełną  treścią  oświadczenia,  a

jednocześnie zapewni największe możliwe wykorzystanie planszy;

3.  zobowiązuje  pozwaną Telewizję  Polską  S.A.  z  siedzibą  w Warszawie  do  opublikowania  na

stronie internetowej pozwanej http://wiadomości.tvp.pl/ na własny koszt, w terminie 7 (siedmiu) dni

od uprawomocnienia się  niniejszego wyroku, w czarnej ramce o rozmiarze nie mniejszym niż 400

pikseli  x  380  pikseli,  na  białym  tle,  czarną  pogrubioną  czcionką  Times  New Roman  12  i  co

najmniej  pojedynczą  interlinią  (zgodnie  z  formatowaniem  programu  Microsoft  Word),  wraz  z

wyróżnionym  tytułem  zapisanym  grubą  czcionką  w  kolorze  czerwonym,  bez  zastosowania

jakichkolwiek działań zmniejszających rangę, powagę lub czytelność tekstu, oraz utrzymywanie na

niej nieprzerwanie przez okres 30 dni, bezpośrednio pod publikowanymi materiałami oświadczenia

następującej treści:

„PRZEPROSINY

Telewizja  Polska  S.A.  przeprasza  Fundację  Rozwoju  Demokracji  Lokalnej  za  to,  że  w

wyemitowanych  na antenie  TVP1 wydaniach „Wiadomości” o godz.  19.30 materiałach,



zamieszczone zostały nieprawdziwe i dyskredytujące informacje, poddające w wątpliwość

prawidłowość działania Fundacji. 

Telewizja  Polska  S.A.  oświadcza,  że  informacja  o  rzekomym  pozyskiwaniu  środków

publicznych  w  wyniku  przychylności  ze  strony  polityków  była  nieuprawniona.  Nie  jest

bowiem prawdą, że Fundacja była szczególnie wspierana przez polityków powiązanych z

obozem  władzy  PO  –  PSL,  natomiast  prawdą  jest,  że  liczba  zleconych  projektów  nie

zależała od tego, które ugrupowanie polityczne aktualnie sprawowało władzę. 

Nie  była  też  prawdziwa  informacja  o  rzekomo  niewłaściwym  sposobie  wydatkowania

pozyskanych  przez  Fundację  środków  ze  względu  na  wysokie  koszty  wynagrodzeń

przewidziane  w  budżecie  Fundacji,  gdyż  statutowa  działalność  Fundacji  polega  na

prowadzeniu szkoleń i stąd uzasadnione jest przeznaczanie dużej części tych środków na

wynagrodzenia dla osób prowadzących szkolenia.

Nie  jest  nadto  prawdą,  że  podejmowana przez  Fundację  działalność  jest  nieistotna  dla

interesu  publicznego,  albowiem  Fundacja  jest  jedną  z  największych  pozarządowych

organizacji szkoleniowo – doradczych, wspierających rozwój samorządności w Polsce od

ponad 28 lat.

Niniejsze oświadczenie zostało opublikowane w wyniku przegranego procesu sądowego.

Telewizja Polska S.A.”

4. zasądza od pozwanej Telewizji Polskiej S.A. z siedzibą w Warszawie na cel społeczny – tj.

na rzecz stowarzyszenia Sieć Obywatelska Watchdog Polska z siedzibą w Warszawie kwotę

30.000 zł (trzydzieści tysięcy złotych); 

5. w pozostałym zakresie oddala powództwo;

6. zasądza od pozwanej Telewizji  Polskiej  S.A. z siedzibą w Warszawie na rzecz powódki

Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej w Warszawie kwotę 2.837 zł (dwa tysiące osiemset

trzydzieści  siedem  złotych)  tytułem  zwrotu  kosztów  procesu,  w  tym  kwotę  737  zł

(siedemset trzydzieści siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów zastępstwa procesowego.


