• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Organizacja i funkcjonowanie rady gminy (powiatu). Przebieg sesji i posiedzeń komisji z uwzględnieniem pracy zdalnej organu stanowiącego

Program i karta zgłoszenia Oświadczenie COVID

Szkolenie będzie realizowane z zachowaniem rygorów sanitarnych.

Cele i korzyści

• Na szkoleniu omówione zostaną zasady działania i organizacji pracy rady oraz
• przebieg sesji i posiedzeń rady, ze wszystkimi istotnymi i budzącymi wątpliwości jej elementami.
• Analizie zostanie poddana też procedura uchwałodawcza w celu wyjaśnienia wszelkich wątpliwości co do jej prawidłowego przebiegu począwszy od inicjatywy uchwałodawczej, po pracę w komisjach i uchwalanie na sesji.
• Omówione zostaną obowiązki przewodniczącego rady i komisji w sposób zapewniający zgodne z prawem wykonywanie ich obowiązków.
• Ważnym zagadnieniem będzie też ochrona danych osobowych w toku prac komisji i całej rady.
• Ponadto celem szkolenia jest wyposażenie organów samorządowych i urzędników w wiedzę niezbędną do zgodnego z prawem procedowania projektów zgłaszanych przez radnych, mieszkańców oraz unikania nieprawidłowości proceduralnych i merytorycznych przy rozpatrywaniu projektów uchwał.
• Omówiona zostanie również procedura zdalnej pracy organu stanowiącego i jej wpływ na całokształt pracy rady.

zwiń
rozwiń
Program

I. Przewodniczący rady i jego uprawnienia w zakresie organizacji pracy rady:
1. Status przewodniczącego rady.
2. Wiceprzewodniczący rady – jego zakres zadań i obowiązków.
3. Zadania przewodniczącego:
a) Obieg dokumentów.
b) Koordynacja pracy biura rady.
c) Koordynacja pracy komisji.
d) Dyżury radnych.
e) Reprezentowanie rady na zewnątrz.
f) Zapewnienie pomieszczeń i obsługi techniczno-organizacyjnej.
4. Wydawanie poleceń przez przewodniczącego rady.
II. Sesja i jej przebieg:
1. Zwoływanie sesji zwyczajnej.
2. Zwoływanie sesji nadzwyczajnej.
3. Sesja w trybie zdalnym.
4. Ustalanie porządku obrad.
5. Przygotowanie materiałów na sesję i ich kolportaż.
6. Otwarcie obrad.
7. Prawomocność obrad i kworum.
8. Zmiany porządku obrad.
9. Realizacja merytorycznych punktów obrad.
10. Problem interpelacji i zapytań radnych.
11. Wnioski formalne.
12. Przerwy i odraczanie obrad.
13. Głosowania.
14. Udzielanie głosu i jego odbieranie, przywoływanie do rzeczy i do porządku.
15. Publiczność na sesji.
16. Ochrona danych osobowych a udzielanie informacji publicznej w czasie sesji.
17. Zakłócenia powagi obrad i porządku na sesji.
18. Zamkniecie obrad.
19. Protokoły – ich sporządzanie. zatwierdzanie. przechowywanie i udostępnianie.
III. Komisje rady i ich organizacja:
1. Komisje obligatoryjne.
2. Inne komisje stałe.
3. Komisje doraźne.
IV. Kluby radnych.
V. Procedura uchwałodawcza.
VI. Orzecznictwo.
VII. Pytania i odpowiedzi.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Przewodniczący rad, przewodniczący komisji, radni, sekretarze gmin i powiatów, pracownicy biur rady oraz pracownicy urzędu współpracujący z radą.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Doktor nauk prawnych, adiunkt w Zakładzie Prawa Samorządu Terytorialnego Katedry Prawa Administracyjnego i Nauki Administracji na WPIA UŁ; specjalizuje się w zakresie: prawa samorządu terytorialnego, prawa urzędniczego, etyki pracownika samorządowego oraz innych zagadnień dotyczących samorządu terytorialnego i prawa administracyjnego. Autor wielu publikacji z zakresu prawa administracyjnego i samorządu terytorialnego, w tym współautor Encyklopedii Samorządu Terytorialnego.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

CENA:
459 zł netto
przy zgłoszeniu do 14 września 2020. Po 14 września 2020 509 zł netto. RABAT 10% dla drugiej i następnej osoby z tej samej instytucji. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych. Cena zawiera materiały szkoleniowe, zaświadczenie, przerwy kawowe oraz lunch.

ZGŁOSZENIA:
Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać do 18 września 2020 r. na adres mailowy biuro@frdl-lodz.pl faksem na numer 42 / 288 12 86, lub przez formularz elektroniczny zamieszczony na www.frdl-lodz.pl

DANE DO KONTAKTU:
Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej Centrum Szkoleniowe w Łodzi ul. Jaracza 74 90-242 Łódź tel. 42 307 32 38, fax: 42 288 12 86 e-mail: biuro@frdl-lodz.pl

Szanowni Państwo,
Organizacja szkolenia uwzględnia aktualne wytyczne Ministra Zdrowia i Głównego Inspektoratu Sanitarnego o zaostrzonym rygorze sanitarnym.
Wprowadziliśmy i stosujemy szczegółowe wytyczne i wskazówki postępowania, które zapewniają jak największe bezpieczeństwo prowadzonych przez nas szkoleń. Liczba uczestników szkoleń stacjonarnych została ograniczona, a układ przestrzenny sali szkoleniowej i przestrzeni wspólnych w miejscu realizacji szkolenia został zorganizowany w taki sposób by spełniał aktualne wymogi dotyczące odległości pomiędzy uczestnikami.
Do Państwa dyspozycji są środki do dezynfekcji rąk. Łazienki zostały wyposażone w płyny antybakteryjne.
W ramach przerwy kawowej każdy Uczestnik otrzyma pakiet cateringowy. Obiady serwowane są każdemu Uczestnikowi w jednorazowych opakowaniach.
Wszystkie przestrzenie takie jak: klamki i stoły dezynfekujemy na bieżąco. Wietrzymy sale szkoleniowe.
Przypominamy Państwu o obowiązku noszenia maseczek ochronnych.
Osoby uczestniczące w szkoleniu powinny być zdrowe, nie powinny posiadać objawów charakterystycznych dla chorych na covid-19, nie powinny przebywać w izolacji lub wyznaczonej kwarantannie (dotyczy również członków rodzin). Poprosimy Państwa o podpisanie oświadczenia w tym zakresie (wzór oświadczenia).