• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Nowości i aktualności w pomocy publicznej udzielanej przez gminy w 2021 roku

Ważne informacje o szkoleniu

Przedstawienie aktualnie obowiązujących przepisów w zakresie pomocy publicznej, a także zmian, które wchodzą w życie z początkiem 2021 r., zdobycie przez uczestników praktycznych umiejętności stosowania przepisów o pomocy publicznej, w tym umiejętności właściwej kwalifikacji udzielonej pomocy, wyliczenia jej wartości i udokumentowania. Atutem tego szkolenia jest kompleksowe i praktyczne (na przykładach) omówienie zagadnień związanych z pomocą publiczną, w tym z pomocą tzw. covidową, z kumulacją pomocy w ramach sekcji 3.1. oraz 3.9., z relacją pomocy covidowej z pomocą de minimis. Co dalej (w 2021 r.) z pomocą de minimis w rolnictwie, ulgami inwestycyjnymi, programami pomocowymi w zakresie pomocy de minimis i pomocy regionalnej? Na przykładach zostanie omówione zagadnienie udzielania ulg w zapłacie podatków, udzielania pomocy de minimis. W materiałach szkoleniowych zostaną zawarte przykłady nieprawidłowości stwierdzane w praktyce kontrolnej.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Omówienie nowego rozporządzenia w sprawie mapy pomocy regionalnej,
  • Przedstawienie decyzji Komisji Europejskiej z 13 listopada 2020 r. i 16 grudnia 2020 r. w zakresie pomocy publicznej, skutki dla gmin tych decyzji,
  • Udzielenie odpowiedzi m.in. na pytania:
  • Co w sytuacji gdy wartość ulgi pomocowej przekracza dopuszczalny limit?
  • Jakie dokumenty powinien wyegzekwować organ podatkowy od podatnika, ubiegającego się o pomoc covidową, o pomoc de minimis (np. ulgę w zapłacie) bądź ubiegającego się o pomoc de minimis w rolnictwie (np. zwolnienie z tytułu nabycia gruntów?) albo o ulgę inwestycyjną?
  • Dzień udzielenia pomocy w przyjętych przez gminę w dobie pandemii w uchwalonych programach pomocowych (np. przy przedłużeniu terminu płatności podatku od nieruchomości, zwolnieniu z podatku od nieruchomości czy odstąpieniu od dochodzenia należności cywilnoprawnych), czyli inaczej mówiąc jak wykazywać w sprawozdaniu pomoc „covidową”?
  • Czy podatkowe programy pomocowe uchwalone przed 2020 r. mogą obowiązywać w 2021 r.? Czy należy w tym zakresie podjąć jakieś działania, a jeżeli tak, to jakie?
  • Jakich dokumentów należy żądać od podatnika w przypadku jego wniosku o umorzenie zaległości w podatku rolnym/od nieruchomości/od środków transportowych?
  • Jak prawidłowo wypełnić formularz informacji o pomocy de minimis?
  • Jaki jest limit pomocy w 2021 r. w przypadku złożenia wniosku o ulgę w zapłacie podatku?
  • Czy możemy udzielać ulg w zapłacie podatków, w tym w podatku rolnym, w ramach limitu 800.000 euro?
  • Kiedy umorzenie zaległości w podatku rolnym nie stanowi pomocy de minimis?
zwiń
rozwiń
Program
  1. Przesłanki i pojęcie pomocy publicznej. Przypadki, w których organ podatkowy zwolniony jest z badania przesłanek występowania pomocy de minimis.
  2. Linia orzecznicza TSUE w wybranych aspektach udzielania wsparcia; Zastosowanie Komunikatu Komisji Europejskiej w sprawie pojęcia pomocy publicznej w gminnej praktyce (kiedy, czy zamieszczać informacje o tym Komunikacie w decyzji?); Rodzaje działalności (usługi) pozbawione wpływu na wymianę handlową, a w konsekwencji udzielenie wsparcia, które nie stanowi pomocy de minimis (przykłady badania warunku wpływu na wymianę handlową).
  3. System udostępniania danych o pomocy publicznej SUDOP – czym jest, kto może z niego korzystać i od kiedy?
  4. Pomoc publiczna w rolnictwie:
    • programy pomocowe w rolnictwie na 2021 r.,
    • czym jest pomoce de minimis w rolnictwie,
    • kiedy rolnik jest przedsiębiorcą w rozumieniu przepisów unijnych?
  5. Programy pomocowe w rolnictwie w 2021 r.:
    • usuwanie folii rolniczych,
    • ulga inwestycyjna dla małych i dużych przedsiębiorstw, czy wydatki inwestycyjne przyjmować w kwocie brutto czy netto?
    • zwolnienia i ulgi z tytułu nabycia gruntów, zagospodarowania nieużytków, scalenia i wymiany gruntów, klęski żywiołowej,
    • zwrot podatku akcyzowego,
    • zwolnienie z podatku od czynności cywilnoprawnych przy nabyciu gospodarstwa rolnego oraz zwolnienie z podatku od spadków i darowizn a pomoc de minimis,
    • jakich dokumentów żądać od podatnika w przypadku udzielenia zwolnienia z tytułu zakupu gruntów z tytułu ulgi inwestycyjnej?
    • kumulacja pomocy rolniczej i nierolniczej.
  6. Co dalej z pomocą de minimis w rolnictwie w 2021 r., czy możemy jej udzielać w 2021 r. i do kiedy? Równoległe obowiązywanie dwóch limitów de minims w rolnictwie. Czym jest limit sektorowy?
  7. Postępowanie organu podatkowego z wnioskami podatników w sprawie o ulgę bądź zwolnienie z podatku rolnego w przypadku przekroczenia ogólnokrajowego limitu pomocy de minimis w rolnictwie – możliwe warianty w tym zakresie – ćwiczenia.
  8. Jak prawidłowo uzasadnić odmowę udzielenia zwolnienia/ulgi w związku z wyczerpaniem limitu pomocy de minimis; jakie należy podać przepisy w podstawie prawnej decyzji?
  9. Rozpoczęcie, zawieszenie i wyrejestrowanie działalności gospodarczej a pomoc publiczna. Upadłość i likwidacja przedsiębiorcy.
  10. Pomoc covidowa, w tym:
    • ulgi w zapłacie w związku z decyzją Komisji Europejskiej z 13 listopada 2020 r. – warunki udzielania ulg na podstawie Ordynacji podatkowej (dopuszczalne formy pomocy, przesłanki tej pomocy),
    • decyzja Komisji Europejskiej z 16 grudnia 2020 r. w zakresie pomocy publicznej, skutki dla gmin tej decyzji,
    • programy pomocowe w podatku od nieruchomości – nowe brzmienie art. 15p i 15q specustawy,
    • kumulacja pomocy udzielanej w ramach sekcji 3.1. i 3.9.,
    • relacja pomocy covidowej z pomocą de minimis,
    • nowy formularz informacji dotyczący pomocy covidowej – na czym polega pomoc covidowa? Na czym polegają uproszczenia? Omówienie formularza,
    • kolejne zmiany Tymczasowych ram Komisji Europejskiej i konsekwencje tych zmian w udzielaniu pomocy,
  11. Czym są sekcje Tymczasowych ram, zasady kumulacji pomocy covidowej, pomoc covidowa a pomoc de minimis/de minimis w rolnictwie,
  12. Wykazywanie pomocy covidowej w sprawozdawczości, kody sprawozdawcze, dzień udzielenia pomocy.
  13. Zmiany w pomocy publicznej w 2021 r., w tym:
    • czym jest „użytkownik pomocniczy” - SHRIMP,
    • uwaga! Nowa (od 1 grudnia 2020 r.) aplikacja SHRIMP,
  14. „Aplikacja” rolnicza,
    • zmiany unijnych przepisów w zakresie pomocy de minimis,
    • konieczne zmiany w uchwałach rad gmin w sprawie programów pomocy de minimis (kiedy podejmować działania?),
    • zmiany unijnych przepisów w zakresie pomocy regionalnej,
    • nowe rozporządzenie w sprawie mapy pomocy regionalnej,
    • konieczne zmiany w uchwałach rad gmin w sprawie pomocy regionalnej? (kiedy podejmować działania?),
  15. Kiedy udzielone zwolnienie z podatku od nieruchomości stanowi pomoc de minimis a kiedy pomoc de minimis w rolnictwie na przykładzie spółdzielni rolników.
  16. Zwolnienie z podatku od nieruchomości dla żłobków i klubów dziecięcych a pomoc publiczna.
  17. Najnowsza stopa bazowa i stopa dyskontowa.
  18. Zmiany w ustawie o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
  19. Nowy formularz informacji w zakresie pomocy de minimis w rolnictwie i rybołówstwie (projekt).
  20. Nowy formularz informacji przy ubieganiu się o pomoc inną niż pomoc de minimis w rolnictwie (projekt).
  21. Kumulacja limitów pomocy de minimis w transporcie, w rolnictwie i w podatku od nieruchomości, jak ustalać te limity? Regionalna pomoc inwestycyjna, mapa pomocy regionalnej.
  22. Optymalizacja ściągania podatków – czy ją stosować w okresie epidemii?
  23. Ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych – ćwiczenia. Jakich dokumentów żądać w przypadku wniosku podatnika o umorzenie zaległości w podatku rolnym/od nieruchomości/od środków transportowych? Co w sytuacji gdy wartość ulgi pomocowej przekracza dopuszczalny limit? Uwaga! Zmiana dotychczasowej linii orzeczniczej.
  24. Jak liczyć wartość pomocy w przypadku udzielenia pomocy w formie ulgi w spłacie podatku od nieruchomości, jeśli tylko część nieruchomości jest opodatkowana stawką maksymalną? Jak liczyć wartość pomocy w przypadku udzielenia pomocy w formie ulgi w spłacie podatku od nieruchomości, jeśli nieruchomość stanowi współwłasność dwóch lub więcej przedsiębiorców, małżonków?
  25. Pomoc udzielana klubom sportowym, zakładom opieki zdrowotnej, instytucjom kultury, na prowadzenie cmentarza, na działalność sportową, a także pomoc udzielana spółdzielniom mieszkaniowym, parafiom, ochotniczym strażom pożarnym, zakładom pracy chronionej.
  26. Spółka cywilna a pomoc publiczna; zaświadczenia w przypadku spółki cywilnej.
  27. Procedura ubiegania się o pomoc, w tym:
    • jak prawidłowo wypełnić formularz informacji o pomocy publicznej innej niż pomoc de minimis oraz formularz informacji o pomocy de minimis oraz zaświadczenia o pomocy de minimis?,
    • kiedy korygujemy zaświadczenia?,
    • jakich dokumentów żądamy przed udzieleniem pomocy de minimis (oświadczenia, zaświadczenia, sprawozdania); kiedy beneficjent dołącza sprawozdanie finansowe i za jaki okres?
    • jakich dokumentów żądamy przed udzieleniem pomocy covidowej?
  28. Sprawozdania w zakresie pomocy publicznej (SHRIMP i SRPP). Sprawozdanie o zaległościach przedsiębiorców we wpłatach świadczeń należnych na rzecz sektora finansów publicznych.
  29. Jawność informacji o udzielonej pomocy. Obowiązki organu podatkowego – terminy i zasady.
  30. Pomoc do kwoty 500.000 euro. Zmiany w tej pomocy w 2021 r.
  31. Orzecznictwo w zakresie pomocy publicznej.
  32. Najczęściej występujące nieprawidłowości w zakresie pomocy publicznej w gminach. Przykłady nieprawidłowości.
zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracowników urzędów w gmin, zajmujący się podatkami i pomocą publiczną, sekretarzy, skarbników, kierowników wydziałów, audytorów, obsługi prawnej.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Radca prawny, pracownik RIO, specjalista w zakresie podatków i opłat lokalnych, z wieloletnim doświadczeniem w kontroli jednostek samorządu terytorialnego, doświadczony trener w zakresie podatków lokalnych, w tym wymiaru, ewidencji księgowej i egzekwowania podatków i opłat, wykładowca w Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 310 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych. Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia na www.frdl.bialystok.pl lub mailem na adres frdl-pc@frdl.bialystok.pl do 17 marca 2021 r.
UWAGA Liczba miejsc ograniczona. O udziale w szkoleniu decyduje kolejność zgłoszeń. Zgłoszenie na szkolenie musi zostać potwierdzone przesłaniem do Ośrodka karty zgłoszenia. Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na trzy dni robocze przed terminem jest równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za szkolenie niezależnie od przyczyny rezygnacji. Płatność należy uregulować przelewem na podstawie wystawionej i przesłanej FV.